Discussieren kun je leren

Discussiëren
Puberboard
Debat(battle)
Speechtraining

DKJL voor bedrijven en organisaties

  • Kinder- of jongerenraad en -burgemeester
    Veel gemeenten hebben jongerenparticipatie hoog op de agenda staan. Burgmeesters en wethouders willen weten wat een nieuwe generatie bezighoudt en hoe de stad leuker en aantrekkelijker kan worden voor de bewoners. 
  • Raad van Toezicht
    DKJL wordt bestuurd door een team van betrokken professionals met brede ervaring uit diverse hoeken; van werkend in het bedrijfsleven tot aan maatschappelijke organisaties. Het bestuur van DKJL is onbezoldigd.
  • Puberboard
    "Volwassenen denken vierkant, wij denken rond.”.
     
    Als overheid, bedrijf of maatschappelijke organisatie ben je altijd in beweging. Maar de jeugd is sneller, schakelt sneller. .
     
    Volwassenen kunnen veel leren van de jeugd. Andersom dragen volwassenen de verantwoordelijkheid om de jeugd te begeleiden op hun weg naar volwassenheid, want ‘it takes a village to raise a child’. Een gelijkwaardige dialoog is nodig. Niet incidenteel, maar structureel.

  • Stedelijke debatbattle
    Vanaf 2008 organiseert DKJL de Amsterdamse Debatbattle met steun van de gemeente Amsterdam. Een uniek evenement dat kinderen een podium biedt om hun mening te uiten over maatschappelijk relevante onderwerpen. De debatbattle is voor volwassenen dé kans om te horen wat jongeren vandaag de dag beweegt. Ieder jaar staat een ander thema centraal. 
  • LHBTIQ+ emancipatie
    DKJL laat leerlingen actief nadenken over identiteit, vooroordelen, emancipatie en gelijkwaardigheid. Tijdens onze LHBTIQ+ emancipatieprogramma's organiseren wij de kleinschalige dialoog met peer educators uit de LHBTIQ+ gemeenschap. Kennismaken en vragen stellen staan centraal. Voor sommige leerlingen is het de eerste keer dat ze een iemand ontmoeten die zich niet herkent in de heteronorm van de samenleving en/ of een transpersoon. Dat zorgt voor verdiepende gesprekken die leerlingen nog lang bijblijven.
  • Financiële verantwoordelijkheid
    Omgaan met geld, schulden en armoede zijn voor veel volwassenen taboeonderwerpen, maar leerlingen zetten het thema ‘geld’ structureel hoog op de agenda. Stichting Discussiëren Kun Je Leren praat erover en dat doen wij niet alleen in de Week van het Geld.
     
    Steeds meer jongeren worstelen met problemen zoals armoede en schulden. Met onze programma’s voor de Week van het Geld vragen we aandacht voor jongeren van bijna of net 18 jaar en hun (vaak zwakke en onzekere) financiële positie. Voor leerlingen in het basisonderwijs en de eerste klassen van het voortgezet onderwijs zetten we in op bewustwording van de waarde van geld en schuldpreventie. In deze programma’s doorbreken we het taboe op armoede en signaleren wij trends.
     
    DKJL is partner van Wijzer in Geldzaken en heeft sinds 2012 veel ervaring opgedaan in het bespreken van financiële verantwoordelijkheid voor een brede doelgroep (van 6 tot 26 jaar). 
     
    In 2019 verzorgden wij samen met de gemeente Breda en Wijzer in Geldzaken de officiële opening van de Week van het Geld.
     
    De aanpak van DKJL voor de Week van het Geld is simpel en effectief. Wij organiseren masterclasses en een debat over stellingen die dicht bij de leerlingen staan, zoals: “Jongeren zijn zelf verantwoordelijk voor hun schulden” en “Kinderen die in Nederland in armoede opgroeien hebben evenveel kansen als andere kinderen”. Door de masterclasses zorgen wij ervoor dat leerlingen een mening vormen, ze leren die mening te onderbouwen met argumenten en realiseren zich waar hun mening vandaan komt. Zo worden de deelnemers voorbereid op het debat of debatbattle waar ze in gesprek gaan met ervaringsdeskundigen, stakeholders, (lokale) politici en/ of schuldhulpverleners.

  • Debat(battle)
    DKJL is eigentijds. Bij DKJL nemen we discussie zoals die soms ook op straat gevoerd wordt mee en tillen we het naar een hoger level. DKJL spreekt de taal van een zeer diverse doelgroep.
    Als het gaat om gevoelige thema’s houden jongeren zich snel zich afzijdig van een discussie. Of zij geven sociaal wenselijke antwoorden. Maar daarmee signaleer je het probleem niet en kom je niet verder.
     
    De feestelijke, eigentijdse en enigszins ‘eigenwijze’ uitstraling van de onze programma’s zijn uniek en blijken voor de deelnemers belangrijk. Deelnemers zullen dankzij onze trainingen weloverwogen (en vaak genuanceerd) een standpunt innemen. De sterke visuals maken onze programma’s tot iets dat écht van nu is.
     
    Tijdens de programma’s van DKJL voelen deelnemers zich vrij om te zeggen wat ze denken.
  • Speechtraining
    DKJL is PRAAT EROVER. DKJL verzorgt individuele speechtrainingen en zet deelnemers in hun kracht. Vragen als: “Wie ben ik? Wat is mijn verhaal?”