Discussieren kun je leren

Discussiëren
Prijswinnend

Prijswinnend

In 2015 won oprichter Chantal Deken de AUV-alumnusprijs en in 1999 de ZVO Nationale Onderwijs Talentprijs. "Wat mij raakt is dat volwassenen ‘lastige’ thema’s mijden, terwijl de behoefte om gehoord te worden bij jongeren groter is dan ooit. Wat zegt dat over ons? En over de samenleving?"

"Discussiëren Kun Je Leren ontwikkelde ik in mijn groep 7 na de aanslagen van 9/11 en de moord op Theo van Gogh in een superdiverse klas. Een meningsverschil ontaardde al gauw in een emotionele waardenbotsing. 'Dat kan anders', dacht ik, 'want discussiëren kun je leren'.

 

Ik ben vanuit mijn onderwijskundige achtergrond op zoek gegaan, naar de ontwikkeling van de mondelinge taalvaardigheid en burgerschapscompetenties, ontdekte nieuwe coöperatieve werkvormen en sprak spelregels af voor het gesprek. Toen in mijn klas elk onderwerp bespreekbaar werd, mijn leerlingen interesse toonden in meningsverschillen en écht naar elkaar gingen luisteren, richtte ik stichting Discussiëren Kun Je Leren. Discussie, debat en dialoog zijn nog altijd zowel doel als middel. De ontmoeting staat voorop.

 

Mijn team en ik bereiken honderden scholen en tienduizenden jongeren in Nederland, in België, op Curaçao en in Suriname. De behoefte blijft groeien.

 

DKJL BOUWT BRUGGEN EN VINDT HET GEMEENSCHAPPELIJKE IN IEDER VERHAAL.