Discussieren kun je leren

Discussiëren

Voor deze pagina is nog geen content beschikbaar

  • Initiatiefnemer Chantal Deken

    Initiatiefnemer Chantal Deken


    Onderwijskundige & algemeen directeur
     
    Op 7 november 2015 won DKJL de AUV-alumnusprijs. "Deze waardering komt voor mij en mijn team op het juiste moment."
     In 1999 won Chantal Deken de ZVO Nationale Onderwijs Talentprijs.
     
    "Wat mij het meest raakt is dat volwassenen nog steeds ‘lastige’ thema’s mijden. Terwijl de behoefte om gehoord te worden bij jongeren groter is dan ooit." 
  • Tessa van Velzen

    Tessa van Velzen


    Adjunct Directeur 
     
    "Tien jaar geleden werd ik, tijdens een masterclass DKJL in stadsdeel Oost, geraakt door een jongen uit groep zeven. Hij vond dat hij (te) vaak onterecht op straat aangesproken werd door de politie. Ondanks deze frustratie reageerde hij rustig, eerlijk en open op de stelling ‘De politie is je beste vriend’ . Andere leerlingen luisterden aandachtig. In hun ogen zag je bewondering. 
     
  • Stefanie Riegman

    Stefanie Riegman


    Zakelijk leider
     
    "Het geven van mijn mening heb ik al van huis uit meegekregen, later heb ik geleerd dat ook luisteren naar de mening van anderen erg waardevol is. 
  • Corona

    Corona


    Het zijn uitzonderlijke tijden waarin een groot beroep wordt gedaan onze flexibiliteit en creativiteit. Wij spreken onze waardering uit voor iedereen die werkt in een vitaal beroep. Ouders en opvoeders die thuiswerken wensen we succes en plezier met het houden van ‘de ballen in de lucht’. 
     
    Samen staan we sterk.
    Laten we dat vooral zo houden.
  • Corona

    Corona


    Het zijn uitzonderlijke tijden waarin een groot beroep wordt gedaan onze flexibiliteit en creativiteit. Wij spreken onze waardering uit voor leraren en iedereen die werkt in een vitaal beroep. Ouders en opvoeders die thuiswerken wensen we succes en plezier met het houden van ‘de ballen in de lucht’. 
     
    Samen staan we sterk.
    Laten we dat vooral zo houden.
  • Corona

    Corona


    Het zijn uitzonderlijke tijden waarin een groot beroep wordt gedaan onze flexibiliteit en creativiteit. Wij spreken onze waardering uit voor leraren en iedereen die werkt in een vitaal beroep. Ouders en opvoeders die thuiswerken wensen we succes en plezier met het houden van ‘de ballen in de lucht’. 
     
    Samen staan we sterk.
    Laten we dat vooral zo houden.
  • Roza Overmaat

    Roza Overmaat


    Content Coördinator 
     
    "Zelf ben ik eigenlijk niet zo'n prater en ik opereer graag op de achtergrond. Ik zie nu wat Discussiëren Kun Je Leren met het zelfvertrouwen van kinderen en jongeren doet. DKJL geeft juist ook meer verlegen leerlingen de kans om hun mening te geven. Dat had ook ik graag willen leren."
  • Margriet van Toledo

    Margriet van Toledo


    Docent DKJL
      
    "Ik had op school wel een DKJL-lesje kunnen gebruiken. Ik ben mijn hele leven al vrij mondig en idealistisch geweest. Ik kon al snel goed zeggen wat ik vond en wat ik wilde en dat kon dan best lomp zijn. 
  • Anne van Egmond

    Anne van Egmond


    Projectmanager
     
    "Debathelden die kwetsbaar, open en recht voor zijn raap durven te zijn raken mij iedere keer weer. Als projectmanager zorg ik vanuit achter de schermen met veel plezier voor dat zij dat podium kunnen pakken."
  • Christine van Buuren

    Christine van Buuren


    Trainer, debatleider, docent DKJL

    “Als kind merkte ik al hoe handig het is om te kunnen discussiëren. Met het overtuigen van anderen door het goed onderbouwen van je eigen mening kun je zorgen voor begrip. Een minstens zo belangrijk onderdeel van discussiëren is luisteren naar de mening van anderen. Als leerkracht merk ik dat dit voor veel kinderen soms lastig is. 
  • Berber Jongbloed

    Berber Jongbloed


    Docent DKJL
     
    "Ik denk dat als kinderen op jonge leeftijd al leren hoe ze zich moeten uitspreken over onderwerpen die soms gevoelig, persoonlijk, beladen of onbekend zijn, we daar in de toekomst als samenleving heel veel aan hebben.
  • Berber Jansen

    Berber Jansen


    Docent geschiedenis, docent DKJL
     
    “Kinderen leren door middel van de DKJL lessen niet alleen spreken en luisteren, maar ook het belang van een goed onderbouwde argumentatie in te zien. De onderwerpen die worden aangeboden in de lespakketten zijn actueel en de kinderen worden er zelf ook mee geconfronteerd in hun eigen leefwereld. 
  • Directeur drs. Chantal Deken

    Directeur drs. Chantal Deken


    "Als onderwijskundige, onderwijsadviseur en voormalig leerkracht in de Spaarndammerbuurt vind ik het aanbrengen van vernieuwing in het onderwijs noodzakelijk. Het onderwijs kan denk ik leuker, betekenisvoller en 'meer van nu'. In 2006 ben ik op zoek gegaan naar een effectief curriculum dat de maatschappelijke betrokkenheid van leerlingen vergroot en tegelijkertijd leerlingen met elkaar verbindt. Het versterken van de mondelinge taal werd de belangrijkste sleutel. Ik had nooit durven denken dat DKJL een begrip zou worden in Amsterdam. Het is hartverwarmend om te zien welk effect DKJL heeft op leerlingen, hun ouders/ verzorgers, hun omgeving en leerkrachten." 
  • Love = Love?!

    Love = Love?!


    “Ik ben transgender. Ik word gevolgd als ik op school naar de wc ga.” - Debatheld, 15 jaar.
    "Ik stel me vaak niet open voor vragen. Dit is uit mijn comfortzone.” - Debatheld, 15 jaar.
    “Vorig jaar had ik een homo en een lesbisch meisje in de klas. Eerst waren er grappen en later werd het geaccepteerd.”  - Debatheld, 14 jaar.
     
  • Amsterdammertje van het Jaar 2019

    Amsterdammertje van het Jaar 2019


    De inschrijving voor het Amsterdammertje van het Jaar 2019 is gesloten. De finalisten zijn bekend! Dit zijn de jonge verschilmakers die in 2019 de stad een beetje mooier maakten.
     
  • Sebastian Weesjes

    Sebastian Weesjes


    Docent DKJL
     
    "Educatie beperkt zich niet alleen tot de schoolbanken, juíst niet! Natuurlijk kan je veel ‘leren’ uit boeken; je komt veel te weten. Maar het meest leer je toch van elkaar, van verhalen die je elkaar vertelt en van ervaringen die je deelt. 
  • Stedelijke debatbattle

    Stedelijke debatbattle


    Vanaf 2008 organiseert DKJL de Amsterdamse Debatbattle met steun van de gemeente Amsterdam. Een uniek evenement dat kinderen een podium biedt om hun mening te uiten over maatschappelijk relevante onderwerpen. De debatbattle is voor volwassenen dé kans om te horen wat jongeren vandaag de dag beweegt. Ieder jaar staat een ander thema centraal. 
  • Amsterdamse Debatbattle 2020

    Amsterdamse Debatbattle 2020


    In 2020 kozen wij met de debathelden van 2019 het thema: ‘UIT JE BUBBEL!’. 
    'Uit je bubbel' staat voor: 'uit je comfortzone'; daar waar je je veilig voelt. We nodigden 1900 Amsterdamse basisschoolleerlingen uit: "Doe iets wat je nog nooit hebt gedaan. Ontmoet elkaar." Corona beperkte ons in ons fysieke en sociale contact. Daarom deden we het anders dan anders: zonder publiek, met livestream. En ook zo was het een feest.
     
  • Marjolein Luesink

    Marjolein Luesink


    Docent DKJL
     
    "Het waardevolle aan Discussiëren Kun Je Leren is dat leerlingen écht naar elkaar leren luisteren, argumenten leren te formuleren waar ze bewust over nagedacht hebben 
  • Week van het Geld

    Week van het Geld


    Omgaan met geld, schulden en armoede zijn voor veel volwassenen taboeonderwerpen, maar leerlingen zetten het thema ‘geld’ structureel hoog op de agenda. Stichting Discussiëren Kun Je Leren (DKJL)  praat erover en dat doen wij niet alleen in de Week van het Geld.
     
    Steeds meer jongeren worstelen met problemen zoals armoede en schulden. Met onze programma’s voor de Week van het Geld genereren we aandacht voor jongeren van bijna of net 18 jaar en hun (vaak zwakke en onzekere) financiële positie. Voor leerlingen in het basisonderwijs en de eerste klassen van het voortgezet onderwijs zetten we in op bewustwording van de waarde van geld en schuldpreventie. In deze programma’s doorbreken we het taboe op armoede en signaleren wij trends.
     
    DKJL is partner van Wijzer in Geldzaken en heeft sinds 2012 veel ervaring opgedaan in het bespreken van financiële verantwoordelijkheid voor een brede doelgroep (van 6 tot 26 jaar). 
     
    In 2019 verzorgden wij samen met de gemeente Breda en Wijzer in Geldzaken de officiële opening van de Week van het Geld.
     
    De aanpak van DKJL voor de Week van het Geld is simpel en effectief. Wij organiseren masterclasses en een debat over stellingen die dicht bij de leerlingen staan, zoals: “Jongeren zijn zelf verantwoordelijk voor hun schulden” en “Kinderen die in Nederland in armoede opgroeien hebben evenveel kansen als andere kinderen”. Door de masterclasses zorgen wij ervoor dat leerlingen een mening vormen, ze leren die mening te onderbouwen met argumenten en realiseren zich waar hun mening vandaan komt. Zo worden de deelnemers voorbereid op het debat of debatbattle waar ze in gesprek gaan met ervaringsdeskundigen, stakeholders, (lokale) politici en/ of schuldhulpverleners.
     
  • Initiatiefnemer Chantal Deken

    Initiatiefnemer Chantal Deken


    Onderwijskundige & algemeen directeur
     
    Op 7 november 2015 won DKJL de AUV-alumnusprijs. "Deze waardering komt voor mij en mijn team op het juiste moment."
     In 1999 won Chantal Deken de ZVO Nationale Onderwijs Talentprijs.
     
    "Wat mij het meest raakt is dat volwassenen nog steeds ‘lastige’ thema’s mijden. Terwijl de behoefte om gehoord te worden bij jongeren groter is dan ooit." 
  • Tessa van Velzen

    Tessa van Velzen


    Adjunct Directeur 
     
    "Tien jaar geleden werd ik, tijdens een masterclass DKJL in stadsdeel Oost, geraakt door een jongen uit groep zeven. Hij vond dat hij (te) vaak onterecht op straat aangesproken werd door de politie. Ondanks deze frustratie reageerde hij rustig, eerlijk en open op de stelling ‘De politie is je beste vriend’ . Andere leerlingen luisterden aandachtig. In hun ogen zag je bewondering. 
     
  • Stefanie Riegman

    Stefanie Riegman


    Zakelijk leider
     
    "Het geven van mijn mening heb ik al van huis uit meegekregen, later heb ik geleerd dat ook luisteren naar de mening van anderen erg waardevol is. 
  • Corona

    Corona


    Het zijn uitzonderlijke tijden waarin een groot beroep wordt gedaan onze flexibiliteit en creativiteit. Wij spreken onze waardering uit voor iedereen die werkt in een vitaal beroep. Ouders en opvoeders die thuiswerken wensen we succes en plezier met het houden van ‘de ballen in de lucht’. 
     
    Samen staan we sterk.
    Laten we dat vooral zo houden.
  • Corona

    Corona


    Het zijn uitzonderlijke tijden waarin een groot beroep wordt gedaan onze flexibiliteit en creativiteit. Wij spreken onze waardering uit voor leraren en iedereen die werkt in een vitaal beroep. Ouders en opvoeders die thuiswerken wensen we succes en plezier met het houden van ‘de ballen in de lucht’. 
     
    Samen staan we sterk.
    Laten we dat vooral zo houden.
  • Corona

    Corona


    Het zijn uitzonderlijke tijden waarin een groot beroep wordt gedaan onze flexibiliteit en creativiteit. Wij spreken onze waardering uit voor leraren en iedereen die werkt in een vitaal beroep. Ouders en opvoeders die thuiswerken wensen we succes en plezier met het houden van ‘de ballen in de lucht’. 
     
    Samen staan we sterk.
    Laten we dat vooral zo houden.
  • Roza Overmaat

    Roza Overmaat


    Content Coördinator 
     
    "Zelf ben ik eigenlijk niet zo'n prater en ik opereer graag op de achtergrond. Ik zie nu wat Discussiëren Kun Je Leren met het zelfvertrouwen van kinderen en jongeren doet. DKJL geeft juist ook meer verlegen leerlingen de kans om hun mening te geven. Dat had ook ik graag willen leren."
  • Margriet van Toledo

    Margriet van Toledo


    Docent DKJL
      
    "Ik had op school wel een DKJL-lesje kunnen gebruiken. Ik ben mijn hele leven al vrij mondig en idealistisch geweest. Ik kon al snel goed zeggen wat ik vond en wat ik wilde en dat kon dan best lomp zijn. 
  • Anne van Egmond

    Anne van Egmond


    Projectmanager
     
    "Debathelden die kwetsbaar, open en recht voor zijn raap durven te zijn raken mij iedere keer weer. Als projectmanager zorg ik vanuit achter de schermen met veel plezier voor dat zij dat podium kunnen pakken."
  • Christine van Buuren

    Christine van Buuren


    Trainer, debatleider, docent DKJL

    “Als kind merkte ik al hoe handig het is om te kunnen discussiëren. Met het overtuigen van anderen door het goed onderbouwen van je eigen mening kun je zorgen voor begrip. Een minstens zo belangrijk onderdeel van discussiëren is luisteren naar de mening van anderen. Als leerkracht merk ik dat dit voor veel kinderen soms lastig is. 
  • Berber Jongbloed

    Berber Jongbloed


    Docent DKJL
     
    "Ik denk dat als kinderen op jonge leeftijd al leren hoe ze zich moeten uitspreken over onderwerpen die soms gevoelig, persoonlijk, beladen of onbekend zijn, we daar in de toekomst als samenleving heel veel aan hebben.
  • Berber Jansen

    Berber Jansen


    Docent geschiedenis, docent DKJL
     
    “Kinderen leren door middel van de DKJL lessen niet alleen spreken en luisteren, maar ook het belang van een goed onderbouwde argumentatie in te zien. De onderwerpen die worden aangeboden in de lespakketten zijn actueel en de kinderen worden er zelf ook mee geconfronteerd in hun eigen leefwereld. 
  • Directeur drs. Chantal Deken

    Directeur drs. Chantal Deken


    "Als onderwijskundige, onderwijsadviseur en voormalig leerkracht in de Spaarndammerbuurt vind ik het aanbrengen van vernieuwing in het onderwijs noodzakelijk. Het onderwijs kan denk ik leuker, betekenisvoller en 'meer van nu'. In 2006 ben ik op zoek gegaan naar een effectief curriculum dat de maatschappelijke betrokkenheid van leerlingen vergroot en tegelijkertijd leerlingen met elkaar verbindt. Het versterken van de mondelinge taal werd de belangrijkste sleutel. Ik had nooit durven denken dat DKJL een begrip zou worden in Amsterdam. Het is hartverwarmend om te zien welk effect DKJL heeft op leerlingen, hun ouders/ verzorgers, hun omgeving en leerkrachten." 
  • Love = Love?!

    Love = Love?!


    “Ik ben transgender. Ik word gevolgd als ik op school naar de wc ga.” - Debatheld, 15 jaar.
    "Ik stel me vaak niet open voor vragen. Dit is uit mijn comfortzone.” - Debatheld, 15 jaar.
    “Vorig jaar had ik een homo en een lesbisch meisje in de klas. Eerst waren er grappen en later werd het geaccepteerd.”  - Debatheld, 14 jaar.
     
  • Amsterdammertje van het Jaar 2019

    Amsterdammertje van het Jaar 2019


    De inschrijving voor het Amsterdammertje van het Jaar 2019 is gesloten. De finalisten zijn bekend! Dit zijn de jonge verschilmakers die in 2019 de stad een beetje mooier maakten.
     
  • Sebastian Weesjes

    Sebastian Weesjes


    Docent DKJL
     
    "Educatie beperkt zich niet alleen tot de schoolbanken, juíst niet! Natuurlijk kan je veel ‘leren’ uit boeken; je komt veel te weten. Maar het meest leer je toch van elkaar, van verhalen die je elkaar vertelt en van ervaringen die je deelt. 
  • Stedelijke debatbattle

    Stedelijke debatbattle


    Vanaf 2008 organiseert DKJL de Amsterdamse Debatbattle met steun van de gemeente Amsterdam. Een uniek evenement dat kinderen een podium biedt om hun mening te uiten over maatschappelijk relevante onderwerpen. De debatbattle is voor volwassenen dé kans om te horen wat jongeren vandaag de dag beweegt. Ieder jaar staat een ander thema centraal. 
  • Amsterdamse Debatbattle 2020

    Amsterdamse Debatbattle 2020


    In 2020 kozen wij met de debathelden van 2019 het thema: ‘UIT JE BUBBEL!’. 
    'Uit je bubbel' staat voor: 'uit je comfortzone'; daar waar je je veilig voelt. We nodigden 1900 Amsterdamse basisschoolleerlingen uit: "Doe iets wat je nog nooit hebt gedaan. Ontmoet elkaar." Corona beperkte ons in ons fysieke en sociale contact. Daarom deden we het anders dan anders: zonder publiek, met livestream. En ook zo was het een feest.
     
  • Marjolein Luesink

    Marjolein Luesink


    Docent DKJL
     
    "Het waardevolle aan Discussiëren Kun Je Leren is dat leerlingen écht naar elkaar leren luisteren, argumenten leren te formuleren waar ze bewust over nagedacht hebben 
  • Week van het Geld

    Week van het Geld


    Omgaan met geld, schulden en armoede zijn voor veel volwassenen taboeonderwerpen, maar leerlingen zetten het thema ‘geld’ structureel hoog op de agenda. Stichting Discussiëren Kun Je Leren (DKJL)  praat erover en dat doen wij niet alleen in de Week van het Geld.
     
    Steeds meer jongeren worstelen met problemen zoals armoede en schulden. Met onze programma’s voor de Week van het Geld genereren we aandacht voor jongeren van bijna of net 18 jaar en hun (vaak zwakke en onzekere) financiële positie. Voor leerlingen in het basisonderwijs en de eerste klassen van het voortgezet onderwijs zetten we in op bewustwording van de waarde van geld en schuldpreventie. In deze programma’s doorbreken we het taboe op armoede en signaleren wij trends.
     
    DKJL is partner van Wijzer in Geldzaken en heeft sinds 2012 veel ervaring opgedaan in het bespreken van financiële verantwoordelijkheid voor een brede doelgroep (van 6 tot 26 jaar). 
     
    In 2019 verzorgden wij samen met de gemeente Breda en Wijzer in Geldzaken de officiële opening van de Week van het Geld.
     
    De aanpak van DKJL voor de Week van het Geld is simpel en effectief. Wij organiseren masterclasses en een debat over stellingen die dicht bij de leerlingen staan, zoals: “Jongeren zijn zelf verantwoordelijk voor hun schulden” en “Kinderen die in Nederland in armoede opgroeien hebben evenveel kansen als andere kinderen”. Door de masterclasses zorgen wij ervoor dat leerlingen een mening vormen, ze leren die mening te onderbouwen met argumenten en realiseren zich waar hun mening vandaan komt. Zo worden de deelnemers voorbereid op het debat of debatbattle waar ze in gesprek gaan met ervaringsdeskundigen, stakeholders, (lokale) politici en/ of schuldhulpverleners.