Discussieren kun je leren

mediawijsheid

Jongeren worden dagelijks overspoeld met allerlei informatie. Via social media staan zij voortdurend met elkaar in contact. Maar hoe praat je als volwassene met jongeren over een onderwerpen zoals de vrijheid van meningsuiting, IS, vluchtelingen en gebeurtenissen in Parijs, Brussel en het Midden-Oosten? Uit angst voor heftige reacties vermijden volwassenen soms bepaalde onderwerpen. En dat is jammer. Want jongeren voelen een sterke behoefte om hierover praten én gehoord te worden. DKJL faciliteert het gesprek en dat kan voor alle partijen tot verrassende inzichten leiden.

 

Een leerlingen na een les over radicalisering: "Juf, het is alof er een last van me af is gevallen."

 

DKJL biedt jongeren een podium om hun mening te geven. Wij zetten in op meningsvorming en gaan samen met leerlingen op zoek naar argumenten. We stimuleren luistervaardigheden, kritisch en oplossingsgericht denken, leren jongeren om beter onderscheid te maken tussen een feit en een mening en laten zien dat ieders mening ertoe doet. 

 

DKJL biedt ondersteuning om over de meest uiteenlopende onderwerpen te praten met jongeren. Bijvoorbeeld met lessen discussiëren over een thema naar keuze of een debatbattle. Wil jij ook discussiëren met je klas of school? Neem contact met ons op! 

 

  • Battle van 't Vrije Woord 2015
    • Debat_Vrije_Woord_high_0001
    • Debat_Vrije_Woord_high_0002
    • Debat_Vrije_Woord_high_0003
    • Debat_Vrije_Woord_high_0004
    • Debat_Vrije_Woord_high_0005
    • Debat_Vrije_Woord_high_0006
    • Debat_Vrije_Woord_high_0007
    • Debat_Vrije_Woord_high_0008
    • Debat_Vrije_Woord_high_0009
    • Debat_Vrije_Woord_high_0010
    • Debat_Vrije_Woord_high_0011
    • Debat_Vrije_Woord_high_0012
    • Debat_Vrije_Woord_high_0013
    • Debat_Vrije_Woord_high_0014
    • Debat_Vrije_Woord_high_0015
    • Debat_Vrije_Woord_high_0016
    • Debat_Vrije_Woord_high_0017
    • Debat_Vrije_Woord_high_0018
    • Debat_Vrije_Woord_high_0019
    • Debat_Vrije_Woord_high_0020
    • Debat_Vrije_Woord_high_0021
    • Debat_Vrije_Woord_high_0022
    • Debat_Vrije_Woord_high_0023
    • Debat_Vrije_Woord_high_0024
    • Debat_Vrije_Woord_high_0025
    • Debat_Vrije_Woord_high_0026
    • Debat_Vrije_Woord_high_0027
    • Debat_Vrije_Woord_high_0028
    • Debat_Vrije_Woord_high_0029
    • Debat_Vrije_Woord_high_0030
    • Debat_Vrije_Woord_high_0031
    • Debat_Vrije_Woord_high_0032
    • Debat_Vrije_Woord_high_0033
    • Debat_Vrije_Woord_high_0034
    • Debat_Vrije_Woord_high_0035
    • Debat_Vrije_Woord_high_0036
    • Debat_Vrije_Woord_high_0037
    • Debat_Vrije_Woord_high_0038
    • Debat_Vrije_Woord_high_0039
    • Debat_Vrije_Woord_high_0040
    • Debat_Vrije_Woord_high_0041
    • Debat_Vrije_Woord_high_0042
    • Debat_Vrije_Woord_high_0043
    • Debat_Vrije_Woord_high_0044
    • Debat_Vrije_Woord_high_0045
    • Debat_Vrije_Woord_high_0046
    • Debat_Vrije_Woord_high_0047
    • Debat_Vrije_Woord_high_0048
    • Debat_Vrije_Woord_high_0049
    • Debat_Vrije_Woord_high_0050
    • Debat_Vrije_Woord_high_0051
    • Debat_Vrije_Woord_high_0052
    • Debat_Vrije_Woord_high_0053
    • Debat_Vrije_Woord_high_0054
    • Debat_Vrije_Woord_high_0055
    • Debat_Vrije_Woord_high_0056
    • Debat_Vrije_Woord_high_0057
    • Debat_Vrije_Woord_high_0058
    • Debat_Vrije_Woord_high_0059
    • Debat_Vrije_Woord_high_0060
    • Debat_Vrije_Woord_high_0061
    • Debat_Vrije_Woord_high_0062
    • Debat_Vrije_Woord_high_0063
    • Debat_Vrije_Woord_high_0064
    • Debat_Vrije_Woord_high_0065
    • Debat_Vrije_Woord_high_0066
    • Debat_Vrije_Woord_high_0067
    • Debat_Vrije_Woord_high_0068
    • Debat_Vrije_Woord_high_0069
    • Debat_Vrije_Woord_high_0070
    • Debat_Vrije_Woord_high_0071
    • Debat_Vrije_Woord_high_0072
    • Debat_Vrije_Woord_high_0073
    • Debat_Vrije_Woord_high_0074
    • Debat_Vrije_Woord_high_0075
    • Debat_Vrije_Woord_high_0076
    • Debat_Vrije_Woord_high_0077
    • Debat_Vrije_Woord_high_0078
    • Debat_Vrije_Woord_high_0079
    • Debat_Vrije_Woord_high_0080
    • Debat_Vrije_Woord_high_0081
    • Debat_Vrije_Woord_high_0082
    • Debat_Vrije_Woord_high_0083
    • Debat_Vrije_Woord_high_0084
    • Debat_Vrije_Woord_high_0085
    • Debat_Vrije_Woord_high_0086
    • Debat_Vrije_Woord_high_0087
    • Debat_Vrije_Woord_high_0088
    • Debat_Vrije_Woord_high_0089
    • Debat_Vrije_Woord_high_0090
    • Debat_Vrije_Woord_high_0091
    • Debat_Vrije_Woord_high_0092
    • Debat_Vrije_Woord_high_0093
    • Debat_Vrije_Woord_high_0094
    • Debat_Vrije_Woord_high_0095
    • Debat_Vrije_Woord_high_0096
    • Debat_Vrije_Woord_high_0097
    • Debat_Vrije_Woord_high_0098
    • Debat_Vrije_Woord_high_0099
    • Debat_Vrije_Woord_high_0100
    • Debat_Vrije_Woord_high_0101
    • Debat_Vrije_Woord_high_0102
    • Debat_Vrije_Woord_high_0103
    • Debat_Vrije_Woord_high_0104
    • Debat_Vrije_Woord_high_0105
    • Debat_Vrije_Woord_high_0106
    • Debat_Vrije_Woord_high_0107
    • Debat_Vrije_Woord_high_0108
    • Debat_Vrije_Woord_high_0109
    • Debat_Vrije_Woord_high_0110
    • Debat_Vrije_Woord_high_0111
    • Debat_Vrije_Woord_high_0112
    • Debat_Vrije_Woord_high_0113
    • Debat_Vrije_Woord_high_0114
    • Debat_Vrije_Woord_high_0115
    • Debat_Vrije_Woord_high_0116
    • Debat_Vrije_Woord_high_0117
    • Debat_Vrije_Woord_high_0118
    • Debat_Vrije_Woord_high_0119
    • Debat_Vrije_Woord_high_0120
    • Debat_Vrije_Woord_high_0121
    • Debat_Vrije_Woord_high_0122
    • Debat_Vrije_Woord_high_0123
    • Debat_Vrije_Woord_high_0124
    • Debat_Vrije_Woord_high_0125
    • Debat_Vrije_Woord_high_0126
    • Debat_Vrije_Woord_high_0127
    • Debat_Vrije_Woord_high_0128
    • Debat_Vrije_Woord_high_0129
    • Debat_Vrije_Woord_high_0130
    • Debat_Vrije_Woord_high_0131
    • Debat_Vrije_Woord_high_0132
    • Debat_Vrije_Woord_high_0133
    • Debat_Vrije_Woord_high_0134
    • Debat_Vrije_Woord_high_0135
    • Debat_Vrije_Woord_high_0136
    • Debat_Vrije_Woord_high_0137
    • Debat_Vrije_Woord_high_0138
    • Debat_Vrije_Woord_high_0139
    • Debat_Vrije_Woord_high_0140
    • Debat_Vrije_Woord_high_0141
    • Debat_Vrije_Woord_high_0142
    • Debat_Vrije_Woord_high_0143
    • Debat_Vrije_Woord_high_0144
    • Debat_Vrije_Woord_high_0145
    • Debat_Vrije_Woord_high_0146
    • Debat_Vrije_Woord_high_0147
    • Debat_Vrije_Woord_high_0148
    • Debat_Vrije_Woord_high_0149
    • Debat_Vrije_Woord_high_0150
    • Debat_Vrije_Woord_high_0151
    • Debat_Vrije_Woord_high_0152
    • Debat_Vrije_Woord_high_0153
    • Debat_Vrije_Woord_high_0154
    • Debat_Vrije_Woord_high_0155
    • Debat_Vrije_Woord_high_0156
    • Debat_Vrije_Woord_high_0157
    • Debat_Vrije_Woord_high_0158
    • Debat_Vrije_Woord_high_0159
    • Debat_Vrije_Woord_high_0160
    • Debat_Vrije_Woord_high_0161
    • Debat_Vrije_Woord_high_0162

    Battle van 't Vrije Woord 2015


    Speak up!
     
    Leerlingen uit de tweede klas van ’t Sweelinck, Caland 2, MCO, HLW, IVKO en leerlingen uit het eerste leerjaar van ROC Westpoort werden uitgedaagd om bekende journalisten, hoofdredacteuren en politici te adviseren over de stellingen: “De media hebben een té grote invloed op de beeldvorming van jongeren.” en: “De vrijheid van meningsuiting heeft alleen zin als iedereen alles mag.”